Tillagar sylt! Riktig sylt!

God dag!
Just nu är jag mitt i att prova ett recept, ett recept på baconsylt!
Det är inte ofta jag använder recept så jag tänkte att det är lika bra att göra något nytt och udda när jag en gång följer ett. 
 
Ingredienser:
680g bacon
2 gullök
3 klyftor vitlök (jag körde med pulver, lökbrist hemma)
1,2dl cider vinäger
1,2dl brunsocker
0,6dl sirap
1,8dl bryggt kaffe
någon droppe blair's sudden death sauce! (valfritt)

BACON! Brynes på medelvärme i ca 20min.
 
Bacon på tork, bryn till löken lite försiktigt. 
 
Blanda ihop resten av ingreienserna och tillsätt dödssås (väldigt valfritt)
 
Koka upp vätskan med löken.
 
Blanda ihop allt och släng in det i ugnen på 90-100C och vänta.. lääänge....
 
Nu har jag suttit här och väntat i ca en timme och jag börjar bli galen, detta är sjukt spännande.
Det ska vara i ugnen 3½-4h sägs det och vätskan ska bli som sirap.
Ingen aning om hur det här slutar. Den som lever får baconsylt, som jag brukar säga.
 
Får väl prova den till frukost imorgon med lite tur.
Uppdaterar inlägget med resultat då, förhoppningsvis.
 
pöös för tillfället

 
Uppdatering:

Baconsylt! Va? Vilken grej! 
Den var inte ens nästan som sirap när jag tog ut den men efter några hårda tag med en sån där stavsak så blev den ganska syltig. Och god som fan! Yesbox!
 
 
Det blev 2 småburkar och en liten matlåda med sylt av alltihopa.
Pimpin´
 
The man with the jam, Le chef G. Oatler
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0