Hitlers Tyskland i färg

God dag! Ni kan ju sluta läsa direkt om ni tror att jag är en pro-nazi idiot...
Är inte det där en förjävla häftig bild!? Tagen av Hitlers personliga fotograf Hugo Jaeger år 1937.
Färgfilm var inte i närheten av standard då och vad jag vet så är bilden inte mer än framkallad och digitaliserad.
Säga vad man vill om Hitler och Göbbels men PR var en jävligt stark sida hos dem.
Såna här maktdemonstrationer lär ha haft så jävla högt underhållningsvärde så det inte liknade något annat.
Se på allt jävla folk bara!? NazifuckingWoodstock med en smula SS representanter inslängda som ordningsvakter. Hehe..
Jag sitter fan nu här och tänker att "jag hade nog velat vara med där", intryckt i folkmassan sjungandes sieg heil för fulla muggar, raggandes på godtrogna naziluder. Jag menar jag som i jag som jag är nu inte jag om jag hade varit född då. Det hade nog känts alldeles för hjärntvättat och grupptryckigt. Hursomhelst så hade det varit häftigt som fan att få vara med, bara för att uppleva det där. Fan Sverige, pimp some shit out! Krig eller inte så behöver vi se ut så här, fast mindre nazi och med blågult. Tänk att komma in i Stockholm och landa mitt i ett "HEJA SVERIGE-rally" och få uppleva något liknande?! Vilka grejer. Nog hade vi skrikit SCHWEEEDEN ÜBER ALLES hela dagen lång utan känslor av varken ó.O eller fan, det här ångrar jag när vi försöker ta över världen...
Eller det kanske bara är jag?

Jag ids inte nå mer, fick sagt lite av det jag ville iallafall. Eller det jag ville var att visa lite färgglada bilder från nazi Tyskland, texten blev en bonus. På tal om bonus slänger jag in lite bilder från Adolfs 50års dag!


Samtliga bilder skamlöst "stulna" från LIFE magazine (där finns även mer och vettigare text):
 
Sieg Heil, Professor G. Oatler

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0