Egypten, kiruna och nangijala

Jaha, gott nytt år på er.

Det här kommer bli det massivaste jävla inlägget jag någonsin skrivit, det kommer att inkludera vilt whisky drickande i
fjärran länder, nyårs firande i en kanske inte så främmande stad, ett gäng alkoholiserade polers och sist med fan inte
minst bortgången av min kära mormor.
Så rensa kalendern, avboka alla möten för nu bär det av!

Ska väl börja från början tror jag.
Det var måndagen efter jag kom till byn som Hamo ringde mig och hörde ifall jag ville haka på till Egypten över jul,
efter många om och men så lyckades karl övertala mig i vanlig ordning och det blev avgång måndagen efter.
Nej, nu ska vi inte stressa iväg till Egypten redan nu.
Veckan som skulle komma efter mitt 17minuters samtal med pastor Hampus var en vecka av väntan.
Dag ut och dag in gick jag runt hemma och packade ner småsaker bara för att sedan packa upp dom när jag behövde dom på
morgonen nästa dag.
Men som tur var fick jag spendera mycket tid med mommo, vi kollade skit på tv, spelade mängder med kort, kokade massvis
med kaffe och hon lärde mig tillochmed att nysta garn.
Det var en mycket trevlig vecka.

Sista fredagen i byn träffade jag Franklord och vi knatade iväg till Hamoboy för att rippa lite skit från spotify
för att förbereda inför Afrika. Kvällen blev lång men tillslut komm Hamo och segade ner allt ännu mer.
Det tog ca 3h för honom att övertala Mary att stryka hans kläder sen när hon gjorde det så ÖSTE han ner dom i väskan
och så var vi på väg mot Luleå!
Vi var nog framme i storstaden vid 0230 tiden och jag hade hunnit bli lite på fyllan under resan, så när vi kom fram
var det sängen som gällde ganska så direkt.

Lördagen innehöll mycket shopping med Hampus "shopping gurun" Calla, fan så drygt det var.
Han handlade mycket bra saker, bl.a. en leksaks helikopter som vi körde runt i Kajs lägenhet med.
Jag lyckades få med mig en gott och blandat påse från apoteket, en skjorta, två slipsar och 2 små högtalare till resan.

Jag tror att jag har koll på dagarna nu iallafall, men jag har som halvt för mig att Mats dök upp i Luleå på Lördag.
Men nu skiter jag i det och hoppar direkt på måndag morgon, resedagen.

Jag var uppe med tuppen och vaknade 0600! De andra slöhögarna låg kvar och vältrade sig i sina sängar respektive soffa till
kanske 0700 tiden.
Hampus som var så jävla noga med att vakna tidigt kom kanske upp vid 0730.
Hursomhelst så drog Mats och fixade ett snabbpass vid 0830 någongång kanske och det var verkligen ett snabbpass
han kom från snutstationen kanske 10minuter efter Hampus som körde honom dit.

Taxi iväg till flygplatsen, flygplanet försenat en timme, pilsner förbud framm till klockan 1100, 1100 tog vi en pilsner
och stötte på ett fyllo som tyckte vi var döda, köpte handbagage i taxfreen, tur som fan, ingen ölservering på planet,
förbannade blev vi, jävla mustapään, 2liter sprit på taxfreen i Egypten, 9dollars för en limpa smokes, knallade på stan
och träffade te-niggern, kontrollprovade spriten, inspekterade hotellets strand på fyllan, god natt!

VIPS! Så var det tisdag och onsdag. Dom här två dagarna var vi så jävla fulla så jag vet inte vad som är vad, verkligen
noll tidsuppfattning.
Vi käkade på hotellet och träffade läsp-shrimpsoup-seaplattern-niggern för första gången, vi inspekterade staden och letade
efter "marinan" som visade sig vara HELT OMÖJLIG att hitta på hrmfyllanhrm...
På onsdag visade det sig att vi hade haft en karta med marinan inringad hela tiden, jävla Hamo "mr. kartläsare" Boy,
Den låg just bakom hotellet också.

Ärligt talat så kommer jag inte ihåg så mycket från de dagarna så jag hoppar direkt på julafton.
Då var det dags för storsvidarna att göra entré, Mats och Hampus drog på sig sina kostymer för åtskilliga tusenlappar
medans jag tog på mig min skjorta med tillhörande slips som köptes i Luleå just för det ändamålet.
Men oj vad vi sved, slängde cash åt höger och vänster, dricksade piasters åt alla små mustalainen och tillsist så
spenderades det närmare 2000kr för att få lite svenskt julbord med outspädd sprit och Kalle Anka på tv.
Efter julbordet så pallade jag inte mer, jag kännde att åldern började komma ikapp mig så jag fick kasta in handduken och
säga godnatt till grabbarna.

På fredagen så stekte jag och Mats på stranden och kände degen mera allmänt, vi var helt slut den dagen, hela allihopa.
Vi var ut och försökte få igång en bra fylla men det gick fan inte, vi fick ge upp vid 0300 tiden.
Man kan då fan inte säga att vi inte försökte iallafall!

På lördag vågade vi på oss en pilsner till lunchen iallafall, den satt gött men vi tänkte att vi ska vara skötsamma
en dag iallafall.
Sen efter stranden fick jag höra jävla skitnyheterna att mommo hade gått bort, lagom kul topping på resan, som Hampus sa.

Söndagen bestod mest av packande, sovande och väntande på att klockan skulle bli måndag så vi fick åka hem.

Det var nog en ganska komplett summering av allt som hände där borta, tror jag.
Bara att säga till annars pojkar.

En liten lista på absoluta faktum ska jag försöka sammanställa:
Öl = Biirah
Sauna jumala = arg
Detur = skit
Cash = vänner
Vänner = mustasilmät
Alla vänliga fraser från mustasilmät = kom och köp mitt skit som är skit
Kameler = taxi
Bilar = TUUT
Havet = salt
Kaiki = allt
Sprit = dyr saft

Jaja, det får fan räcka. Åk dit om ni vill veta mer, eller fråga.
En sak ska då fan sägas, åk till egypten för pyramiderna och kolla på dom också.
Jag vill inte tillbaka dit men det känns som att pyramiderna måste ses någongång ändå.


När jag kom hem till huset var hela släkten på plats, men ingen mommo dock.
Det har aldrig varit så tugnt att komma hem som då.
Bilder på henne över allt och alla minnen som hänger i luften.
Vi var och sjöng lite och såna grejer på kyrkogården sedan var det kaffe och fika här hemma på gården.
Det var mycket folk, skönt för de äldre att såpass många kunde sammlas, jag vet att det betydde mycket för morsan och
hennes syskon iallafall.
Senare på kvällen var jag, Hampus och Frasse på hockeyplan och sköt lite puck, eller dom sköt jag fick vara linjedomare.
Mycket viktigare än väntat visade det sig vara, Sthlm försökte fuska minsann!
Om jag minns rätt så slutade matchen 8-7 till Gotland, men kommer inte ihåg rätt säkert.

Dagen efter drog jag iväg till Kiruna för att fira nyår hemma hos Isak, i vanlig ordning, på onsdagen satt vi och
svepte mellisar hemma hos Isse och tog det mera chill.
På torsdagen smygstartade jag och Isse med några cider innan vi knata iväg till Douglas, hos Douglas satt det redan en
massa folk och väntade på att få bli fulla.
Lite groggar och några ölspel senare knallade jag iväg till Isse för att fira det andra tolvslaget på rad ensam och allén
i Isses lägenhet.

Nu pallar jag inte nå mer, det här börjar bli alldeles för mycket.
Jag tror jag fick med allt vettigt så god fortsättning gott folk, må 2010 behandla er med all respekt ni förtjänar och låt
inte julens janssons bli gammal! Ät den nu! Fort!

Din svettiga julskinka på sommar picknicken, Professor G. Oatler

Kommentarer
Postat av: Mats

Det var ju en bra summering av hela resan. Speciellt faktalistan haha:D

2010-01-07 @ 13:07:21
Postat av: Anonym

Fina fissken. Då kan jag sova gott följande nätter.

2010-01-07 @ 13:17:04
Postat av: Kusin

Later ju som om ni haft det...hm.. bra. Vi kommer till junis pa torsdag tror jag, dar da??

2010-01-09 @ 23:41:28
URL: http://pentaselina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0